Hur hittar vi bilder till föreningens marknadsföring? Vilka bilder är bäst att använda? Och hur är det egentligen med GDPR – får vi publicera bilder som vi har tagit? Här finns svar på några av era bildrelaterade frågor!
Det där med bilder i föreningens marknadsföring kan vara svårt – speciellt sedan GDPR kom. Vi har börjat känna oss begränsade i vilka bilder vi får använda, och vågar kanske inte ens fotografera så mycket längre. Men det behöver inte vara så! GDPR är inte så krångligt som det kan verka, och om ni inte har några lämpliga egna bilder kan ni helt lagligt låna från någon annan – om ni letar på rätt plats. Med rätt bilder i er marknadsföring kan ni locka fler personer till era aktiviteter.
Bildbanker
Ibland är det svårt att hitta bilder till exempelvis hemsidan, programmet eller Facebook. Kanske har ni inte någon passande bild, eller så får ni inte använda era egna bilder eftersom personer som syns på dem inte vet om att ni fotografera dem. Och som vi alla vet är det inte tillåtet att använda bilder som vi hittar via en sökmotor på internet. Då kan det vara bra att känna till att det finns kostnadsfria bildbanker, där ni kan få tag på fina foton och andra bilder.
Naturskyddsföreningens bildbank
Naturskyddsföreningen har en egen bildbank där medlemmar kan ladda upp sina bilder, och som andra då får använda fritt inom föreningens verksamhet. Det är en bildbank som vi tillsammans bygger upp!
Ange alltid vem som har tagit fotot genom att skriva: Fotografnamn/Naturskyddsföreningen.
Ni kommer åt bildbanken genom att logga in med samma inloggningsuppgifter som till Naturkontakt.
Naturskyddsföreningens bildbank
Andra bildbanker
Det finns också många andra kostnadsfria bildbanker på internet, med bilder som går att använda utan att ens skriva vem som är upphovsman eller varifrån bilden kommer. En favorit är Pixabay. Den är enkel att använda och det går att filtrera på foton, illustrationer, vektorgrafik och videos.
Om ni inte hittar det ni söker på Pixabay kan ni prova en annan bildbank. Sök på ”kostnadsfri bildbank” i en sökmotor så dyker det upp många alternativ. Tänk dock på att många kostnadsfria bildbanker till viss del har samma bilder. Kanske handlar valet om bildbank främst om vilken ni tycker är enklast att använda.
Vilka lockar ni med era bilder?
När ni använder bilder i er marknadsföring av föreningen och era aktiviteter, är det bra att tänka på vilka som lockas av vilka bilder. Fundera på vilka ni vill nå genom er marknadsföring. Det kan skilja sig mellan olika aktiviteter. Om ni vill locka exempelvis barnfamiljer ska ni använda bilder som de kan relatera till och som får dem att vilja komma på er aktivitet. De lockas förmodligen av hela andra bilder än vad medelålders par utan barn lockas av. De inbitna naturskyddarna kanske går igång på detaljbilder av växter och småkryp, medan de som är mer ovana i naturen bli nyfikna på bilder som fokuserar på människorna som tittar på växterna/småkrypen i lupp.
Båda dessa bilder skulle kunna användas i marknadsföringen av en utflykt upp på ett berg. Vilka lockas av vilken bild?
Använd era bilder i till exempel banners på kretswebbens startsida, för att locka personer till era aktiviteter.
Bilder och GDPR
För att kunna publicera bilder på identifierbara personer behöver det finnas en rättslig grund. Som krets i Naturskyddsföreningen kan ni ofta hänvisa till intresseavvägning.* Grundregeln för GDPR och bilder är då att helt enkelt informera om hur ni ska använda bilderna. Innan ni tar bilder under en aktivitet berättar ni att ni kommer att fotografera, och hur bilderna ska användas. Var inte för specifika med var bilderna ska användas. Om ni säger till exempel ”på hemsidan” har ni rent krasst inte tillåtelse att använda dem på Facebook eller i ert program.
Om ni missar att informera innan fotograferingen, kan ni ha som rutin att informera innan publiceringen av bilderna. Det viktigaste är att personer som är identifierbara på bilden vet om att bilden kommer att publiceras.
Förslag på vad ni kan säga:
”Vi kommer att fotografera under den här aktiviteten. Bilderna kan komma att användas i information och marknadsföring från föreningen.”
Barn
När ni fotograferar barn är det bra att fixa ett skriftligt samtycke från vårdnadshavare.
Trycksaker
När ni ska använda bilder till fysiska trycksaker är det extra viktigt att informera om hur bilderna ska användas, och för säkerhets skull kan det också vara lämpligt att få ett skriftligt samtycke.
Dokumentera hur ni gör
Det är inte bara viktigt att ha rutiner för hur ni behandlar personuppgifter – ni behöver även dokumentera hur ni gör. Med andra ord behöver ni ha ett dokument där det, förenklat beskrivet, står namn och kontaktuppgifter till den som är ansvarig för personuppgifter, varför ni hanterar personuppgifter, vilka personuppgifter ni hanterar och vilka rutiner ni har för hanteringen.
När det kommer till bilder som ni publicerar på den rättsliga grunden intresseavvägning, kan rutinen till exempel vara just det som står här ovan: Att ni i alltid informerar om fotograferingen och hur bilderna ska användas i början av en aktivitet, och att ni säkerställer att ni har skriftligt samtycke från vårdnadshavare när ni använder bilder på barn.
* Intresseavvägning: Den personuppgiftsansvarige får behandla personuppgifter utan den registrerades samtycke om den personuppgiftsansvariges intressen väger tyngre än den registrerades och om behandlingen är nödvändig för det aktuella ändamålet.
Källa: Datainspektionen
Kommentera